Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie zaprasza na szkolenie stacjonarne
Rolniczy handel detaliczny – aktualny stan prawny
które odbędzie się 28 maja 2024r.
w Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji im. Leona Janty-Połczyńskiego w Minikowie
w godz. 10:00 - 13:15
Program szkolenia:
Godzina | Temat | Prowadzący |
10:00 – 10:10 | Przywitanie uczestników. | Dyrekcja KPODR Minikowo |
10:10 – 10:40 | Rolniczy handel detaliczny – opodatkowanie podatkiem dochodowym. | Alina Lipka Izba Skarbowa w Bydgoszczy |
10:40 – 11:10 | Rozliczanie podatku VAT przy produkcji żywności w gospodarstwie rolnym. | Rafał Przybylak Izba Skarbowa w Bydgoszczy |
11:10 – 11:30 | Pytania i dyskusja | Izba Skarbowa |
11:30 – 11:45 | Przerwa kawowa | |
11:45 – 12:30 | Rolniczy handel detaliczny w praktyce – zapewnienie bezpieczeństwa żywności i higieny produktów pochodzenia zwierzęcego przetwarzanych w gospodarstwie. | lek. wet. Barbara Biały Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Bydgoszczy |
12:30 – 13:15 | Produkcja i obrót żywnością pochodzenia roślinnego w ramach rolniczego handlu detalicznego. | Wioletta Należyta Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Nakle |
Zgloszenia przyjmowane są za pomocą formularza na stronie https://forms.office.com/e/xGSjbXbbps
lub poprzez e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Osoba do kontaktu:
Beata Chełminiak, tel.52/386 72 13, 723 692 545
Wytyczne dotyczące stosowania materiałów wzbogacających środowisko dla świń
! | Zapewnienie wystarczającej ilości odpowiednich materiałów jest konieczne, aby umożliwić świniom spełnienie ich wrodzonej potrzeby poszukania pożywienia, gryzienia i rycia. |
Podstawowe właściwości materiałów wzbogacających
Materiały wzbogacające powinny posiadać następujące cechy:
BEZPIECZNE: materiały wzbogacające nie mogą zagrażać zdrowiu zwierząt. |
Poniżej wymieniono przykłady materiałów, których nie należy używać ze względu na ryzyko dla zdrowia zwierząt:
- ryzyko obrażeń:
- syntetyczny sznurek – połknięty może spowodować niedrożność jelit,
- metalowe paski w oponach – mogą prowadzić do okaleczenia i powstania ran,
- bardzo suche drewno – może pękać przy gryzieniu i wbić się w tkanki miękkie.
- ryzyko skażeniabiologicznego lub chemicznego:
- źle przechowywana słoma, nieprzetworzony torf/kompost grzybowy – może być źródłem czynników chorobotwórczych i mykotoksyn,
- suche i pylące trociny – mogą działać drażniąca na układ oddechowy i oczy,
- brudne obiekty – mogą stanowić rezerwuar czynników chorobotwórczych.
JADALNE: dostarczony materiał powinien mieć przyjemny zapach i smak, co spowoduje, że świnia będzie zainteresowana ww. materiałem; najlepiej gdyby zawierał czynniki działające korzystnie na z punktu widzenia żywienia zwierząt. | |
NADAJĄCE SIĘ DO ŻUCIA: świnia powinna móc gryźć dostarczony materiał, np. świeże drewno lub naturalna lina; zawieszone w kojcach zabawki „gryzaki” wykonane z materiałów odpornych na gryzienie nie stanowią właściwych materiałów wzbogaceniowych. | |
NADAJĄCE SIĘ DO BADANIA: świnia powinna mieć możliwość rycia np. trociny lub torf. | |
NADAJĄCE SIĘ DO MANIPULOWALNIA: świnia powinna mieć możliwość zmiany położenia, wyglądu lub struktury materiału, np. kompost grzybowy. |
Rodzaje materiałów wzbogacających
MATERIAŁY OPTYMALNE | MATERIAŁY SUBOPTYMALNE |
Optymalne materiały mogą być stosowane samodzielnie, ponieważ posiadają wszystkie niezbędne właściwości w celu zaspokojenia potrzeb świń. | Materiały mogą być stosowane jako jedyny składnik wzbogacania środowiska, ale należy stosować je w połączeniu z innymi materiałami. |
Do takich materiałów należą:
|
Do materiałów tych należą:
|
Przy stosowaniu słomy i zielonki pozyskiwanych na obszarach objętych ograniczeniami ustanowionych w związku z (afrykańskim pomorem świń (ASF) należy mieć na uwadze okresy ochronne wynikające z przepisów w zakresie bioasekuracji (rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2021 r. w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń). |
Materiały te stosowane jako ściółka zwykle zaspokajają potrzeby badawcze i manipulacji, ale nie są jadalne ani nie nadają się do żucia. Wiszące liny lub worki, wykonane z włókien naturalnych (takich jak sizal lub juta), świnie mogą ciągnąć, potrząsać nimi, przeżuwać i rozerwać je, są więc znacznie skuteczniejsze niż metalowe łańcuchy. Istotne jest, aby liny miały ok. 1 m długości i były zawieszone tak, aby końce ich dotykały podłogi. W celu zwiększenia atrakcyjności oraz przedłużenia okresu użytkowania, na linach można zawiązać węzły. Należy pamiętać, że świnie ryjąc mają opuszczoną głowę, dlatego materiały manipulacyjne typu liny, worki i łańcuchy powinny być zawieszane tak, aby świnie mogły przyjąć pozycję jak przy ryciu. W systemach, w których nie można zapewnić świniom ściółki, należy zastosować kombinację materiałów wzbogacających np. łańcuchy z przymocowanym kawałkiem miękkiego drewna + jadalne formy wzbogacania, takie jak warzywa (rzepa itp.) lub pasze w stojakach itp. |
W kojcach, w których jest rusztowa podłoga materiały optymalne mogą być dostarczane w podajnikach, stojakach lub cylindrach. Stosowanie słomy lub zielonki na podłogach rusztowych wymaga pocięcia materiału, chociaż jest on wówczas mniej atrakcyjny dla zwierząt. Podajniki lub stojaki powinny mieć odpowiednie szczeliny, aby zapobiegać wyciągnięciu zbyt dużej ilości materiału.
W niektórych gospodarstwach udaje się zastosować słomę także w systemach rusztowych.
Doświadczenia z hodowli trzody chlewnej pokazują, że w przypadku umieszczenia słomy w kojcu podłogą rusztową, świnie załatwiają potrzeby fizjologiczne w strefie podłogi rusztowej i zwykle nie zanieczyszczają odchodami ściółki. | |
W przypadku prosiąt dobrze sprawdzają się poddany obróbce torf i miękkie materiały, takie jak liny sizalowe, liny konopne lub worki jutowe. |
Ww. materiały są atrakcyjne dla wszystkich kategorii świń. Należy je wyłożyć w taki sposób, aby świnia nie mogła oderwać dużych kawałków, które mogłyby wpaść przez listwy i zakłócić działanie systemu usuwania gnojowicy.
Świeże drewno (kawałki drzew ściętych w ostatnich miesiącach i nie suszone), zawieszone poziomo poniżej poziomu pyska, skutecznie podtrzymuje uwagę świń przez kilka miesięcy. Aby utrzymać zainteresowanie świń, kawałki drewna powinny być regularnie wymieniane, aby wystarczająca część materiałów wzbogacających była świeża i zachowała zapach. ! W przypadku loch w kojcach porodowych mogą wystąpić trudności w zapewnieniu wzbogacenia środowiska, ale słomę można przyciąć do długości zgodnej z większością systemów porodowych. Alternatywnie można zapewnić tkaniny jutowe lub worki. |
MATERIAŁY O ZNACZENIU MARGINALNYM | ||
|
||
Materiały o marginalnym znaczeniu obejmują przedmioty, takie jak:
|
Ocena jakości materiałów wzbogacających
- Podczas 2 minutowej obserwacji świń należy:
- policzyć ile świń bada materiał wzbogacający (A), w tym ile świń manipuluje materiałami optymalnymi lub suboptymalnymi (słoma, siano, drewno, trociny, grzyb, kompost, torf,) a ile materiałem o marginalnym znaczeniu (wiszący obiekt lub piłka);
- policzyć ile świń, wchodzi w interakcję z innymi świniami i wyposażeniem kojca (B), w tym ile świń dotyka pyskiem innej świni, podłogi lub wyposażenia kojca. Należy także wliczyć tzw. puste żucie, przewracanie języka itp. W przypadku oceny zachowania świń przy korycie lub poidle, należy rozróżnić świnie manipulujące instalacją (zachowania stereotypowe), od tych, które jedzą lub piją.
- Następnie należy ocenić dostęp świni do materiałów wzbogacania:
Liczba świń wykonujących (A) / liczbę świń wykonujących (A) + (B) = Z
Z x 100 = x %
- Wynik x% należy porównać z poniższą tabelą
Maksymalne zachowania eksploracyjne Średnie zachowania eksploracyjne Minimalne zachowania eksploracyjne 100% - 86,4% 83,3% - 18,1% 18% - 0%
Jeśli na podstawie tej oceny, świnie zostaną ocenione jako wykazujące „minimalne zachowanie eksploracyjne” konieczne jest wprowadzenie odpowiednich zmian poprzez wprowadzenie wystarczającej ilości optymalnych lub suboptymalnych materiałów wzbogacających.
W przypadku średniego natężenia zachowań eksploracyjnych dodatkowy materiał wzbogacający nie jest wymagany. Jednak należy zwrócić uwagę czy średnie natężenie zachowań eksporacyjnych nie znajduje się w dolnym zakresie, wówczas można rozważyć wprowadzenie dodatkowego materiału wzbogacającego, aby zapobiec rozwinięciu się frustracji i związanego z nim zjawiska obgryzania ogonów.
Ocena wykorzystania materiałów wzbogacających obejmuje:
- ocenę śladów użytkowania:
- widoczne ślady po ugryzieniach w drewnie, obszary wilgotne/mokre w wyniku kontaktu ze śliną świadczące o używaniu przez zwierzęta; materiały suche i zakurzone świadczą o braku zainteresowania nimi przez świnie.
- widoczne ślady po ugryzieniach w drewnie, obszary wilgotne/mokre w wyniku kontaktu ze śliną świadczące o używaniu przez zwierzęta; materiały suche i zakurzone świadczą o braku zainteresowania nimi przez świnie.
Lista Powiatowych Inspektoratów Weterynarii województwa kujawsko-pomorskiego
Aleksandrów Kujawski |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Aleksandrowie Kujawskim ul. Wyspiańskiego 3 87-700 Aleksandrów Kujawski tel.: 54 282 27 03; 54 282 30 06 fax: 54 282 27 03 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. piw-aleksakuj.naszbip.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii dr n. wet. Dariusz Hołody tel.: 54 282 27 03 Z-ca Powiatowego Lekarza Weterynarii lek. wet. Iwona Zuchniak tel.: 54 282 27 03 |
Brodnica |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Brodnicy |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek. wet. Grzegorz Głogowski tel.: 56 493 46 03 Z-ca Powiatowego Lekarza Weterynarii lek. wet. Ewelina Rosik tel.: 56 493 46 03 |
Bydgoszcz |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Bydgoszczy ul. Cieplicka 5 85-377 Bydgoszcz tel. 52 379 64 00; 52 379 82 72 fax: 52 320 71 36 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. piwbydgoszcz.idsl.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii Z-ca Powiatowego Lekarza Weterynarii |
Chełmno |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Chełmnie ul. Słowackiego 14 86-200 Chełmno tel.: 56 686 34 20; 56 676 06 20 fax: 56 686 34 20 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. bip.piwchelmno.pl/ |
Powiatowy Lekarz Weterynarii |
Golub-Dobrzyń |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Golubiu-Dobrzyniu ul. Brzozowa 9 87-400 Golub-Dobrzyń tel.: 56 683 28 87 fax: 56 683 28 87 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. bip.piwgolubdob.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek. wet. Ernest Wawrzyniuk tel.: 56 683 28 87 Z-ca Powiatowego Lekarza Weteynarii lek. wet. Piotr Wieczorek tel.: 56 683 28 87 |
Grudziądz |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Grudziądzu ul. Szosa Toruńska 7 86-300 Grudziądz tel.: 56 462 48 44 fax: 56 462 48 44 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. piw.bip.gov.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii |
Inowrocław |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Inowrocławiu |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek. wet. Roma Czekalska-Kaźmierska |
Lipno |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Lipnie ul. Sierakowskiego 12 87-600 Lipno tel.: 54 287 22 04 fax: 54 288 46 83 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. piwlipno.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii Z-ca Powiatowego Lekarza Wetrynarii |
Mogilno |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Mogilnie ul. Obrońców Mogilna 1 88-300 Mogilno tel.: 52 315 27 39; 52 318 04 54 fax: 52 315 12 58 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. www.piwmogilno.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek. wet. Krzysztof Kosiński tel.: 52 318 04 54 |
Nakło nad Notecią |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Nakle nad Notecią ul. Dworcowa 26 89-100 Nakło nad Notecią tel.: 52 386 07 76 fax: 52 386 07 76 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. piw.naklo.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek. wet. Piotr Kwiatkowski tel.: 52 386 07 76 Z-ca Powiatowego Lekarza Weterynarii lek. wet. Elwira Krause-Obrzanowska tel.: 52 386 07 76 |
Radziejów |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Radziejowie ul. Brzeska 53 88-200 Radziejów tel.: 54 285 35 10 fax: 54 285 35 10 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. bip.piwradziejow.pl/ |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek. wet. Anna Pułkownik tel.: 54 285 35 10 Z-ca Powiatowego Lekarza Weterynarii lek. wet. Ewelina Balcerak |
Rypin |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Rypinie ul. Nowy Rynek 15 87-500 Rypin tel.: 54 280 27 87; 54 280 27 01 fax: 54 282 27 01 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. www.piwrypin.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek.wet. Joanna Monika Żychniewicz tel.: 54 280 27 87 Z-ca Powiatowego Lekarza Weterynarii lek.wet. Marta Łętkowska tel.: 54 280 27 01 |
Sępólno Krajeńskie |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Sępólnie Krajeńskim ul. Kościuszki 17 89-400 Sępólno Krajeńskie tel.: 52 388 12 25 fax: 52 388 12 25 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. sepolno.piwet.org |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek. wet. Małgorzata Majewska tel.: 52 388 12 25 |
Świecie |
|
Powiatowry Inspektorat Weterynarii w Swieciu ul. Wojska Polskiego 195a 86-100 Świecie tel.: 52 331 14 24 fax: 52 331 16 54 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. piwswiecie.bip.gov.pl/ |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek.wet. Katarzyna Wolska tel.: 52 331 14 24 |
Toruń |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Toruniu ul. Antczaka 39/41 87-100 Toruń tel.: 56 659 85 32; 56 655 30 30 fax: 56659 85 32 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. www.piw.torun.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek. wet. Violetta Hermann - Krupińska tel.: 56 659 85 32 Z-ca Powiatowego Lekarza Weterynarii lek. wet. Andrzej Borowski tel.: 56 655 30 30 |
Tuchola |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Tucholi ul. Kopernika 2 89-500 Tuchola tel.: 52 336 30 75 fax: 52 336 30 75 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tucholapiw.bip.gov.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek.wet. Michał Mikołajczak tel.: 52 336 30 75 |
Wąbrzeźno |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Wąbrzeźnie ul. Wolności 44 87-200 Wąbrzeźno tel.: 56 688 00 95 fax: 56 688 00 95 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. piwet.bip.gov.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek. wet. Wojciech Choroszkiewicz tel.: 56 688 00 95 |
Włocławek |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii we Włocławku ul.Planty 18 87-800 Włocławek tel.: 54 234 10 18 fax: 54 234 10 18 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. www.piw.wloclawek.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii Maciej Bachurski tel.: 54 234 10 18 Z-ca Powiatowego Lekarza Weterynarii lek. wet. Andrzej Klimowski tel.: 54 234 10 18 |
Żnin |
|
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Zninie ul. Nowa 4 88-400 Żnin tel.: 52 303 20 06 fax: 52 303 01 75 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. piwznin.pl |
Powiatowy Lekarz Weterynarii lek. wet. Andrzej Domagalski tel.: 52 303 20 06 |
MOBBING
DEFINICJA KODEKSOWA
„Mobbing - oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników." Kodeks Pracy, art. 943 § 2
CO TO JEST MOBBING?
Mobbing to różnego rodzaju wrogie działania wobec pracownika. W środowisku pracy jest to stosowanie metod, których celem jest dyskredytacja osoby w oczach innych pracowników, pozbawienie jej godności oraz zniszczenie psychiczne.
JAK ROZPOZNAĆ MOBBING?
Mobbing ma miejsce, jeśli wobec pracownika podejmowane są następujące działania:
- upokarzanie i poniżanie (np. wyśmiewanie, nieodpowiednie żarty, obraźliwe gesty, sarkazm, publiczna krytyka wyglądu)
- zastraszanie (np. zakaz robienia przerw pod groźbą utraty pracy, groźby ustne, używanie wulgaryzmów, stosowanie przemocy fizycznej, zastraszanie zwolnieniem z pracy, reagowanie krzykiem)
- pomniejszenie kompetencji (np. nieuzasadniona krytyka, zlecanie zadań poniżej kompetencji, niezlecanie żadnych zadań do wykonania)
- izolacja (np. rozsiewanie plotek, unikanie rozmów, ignorowanie, przeniesienie stanowiska pracy z dala od współpracowników)
- utrudnianie wykonywania pracy (np. wydawanie niejasnych poleceń, zatajanie informacji lub udzielanie informacji fałszywych)
- stałe przerywanie wypowiedzi
- napastowanie przez telefon
- ustne groźby i pogróżki
- groźby na piśmie
- różnego rodzaju aluzje
- stałe unikanie przez przełożonego rozmów z ofiarą
- uniemożliwianie wypowiedzi
- zabronienie współpracownikom rozmów z ofiarą
- fałszywe ocenianie zaangażowania w pracę
- wyśmiewanie narodowości lub pochodzenia
- odbieranie prac zadanych wcześniej do wykonania
- powierzanie zadań poniżej umiejętności
- zarzucanie wciąż nowymi pracami do wykonania
PRZYKŁADY MOBBINGU
- traktowanie ,.jak powietrze"
- rozsiewanie plotek
- sugerowanie choroby psychicznej
- wyśmiewanie niepełnosprawności lub kalectwa
- parodiowanie sposobu chodzenia, mówienia lub gestów w celu ośmieszenia osoby
- atakowanie przekonań politycznych lub religijnych
- powierzanie zadań przerastających możliwości i kompetencje
- zmuszanie do wykonywania prac szkodliwych dla zdrowia
- grożenie przemocą fizyczną
- stosowanie jakiejkolwiek przemocy fizycznej
- przyczynianie się do ponoszenia kosztów, w celu zaszkodzenia poszkodowanemu
- wszelkie działania o podłożu seksualnym
JAK REAGOWAĆ NA MOBBING?
Każdy pracownik poddawany mobbingowi lub będący świadkiem takiego zachowania jest zobowiązany złożyć pisemne zawiadomienie w tej sprawie do Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii.
JAK ZŁOŻYĆ ZAWIADOMIENIE?
Zawiadomienie ma formę pisemną i powinno zawierać:
- opis stanu faktycznego (zaistniałej sytuacji),
- ewentualne dowody (w tym wskazanie świadków),
- określenie sprawcy bądź sprawców,
- własnoręczny podpis,
- datę zawiadomienia.
Zawiadomienie składane jest w sekretariacie Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii.
PROCEDURA WYJAŚNIAJĄCA
Po otrzymaniu zawiadomienia Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Lekarz Weterynarii powołuje Komisję Antymobbingową. Komisja wyjaśnia okoliczności opisane w zawiadomieniu poprzez:
- wysłuchanie pracownika, w stosunku do którego, według zawiadomienia, stosowany był mobbing oraz pracownika obwinionego o mobbing,
- zbadanie ewentualnych dowodów i wysłuchanie świadków. Prace Komisji mają charakter poufny!
WYJAŚNIENIE SPRAWY
Wyjaśnienie sprawy przez Komisję Antymobbingową powinno się odbyć w ciągu 30 dni od dnia jej powołania. Po zakończeniu prac Komisja sporządza protokół, w którym przedstawia:
- opis dokonanych czynności,
- własną opinię w kwestii zaistnienia faktu mobbingu,
- ewentualne rekomendacje dla Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii.
Osoba, wobec której, według zawiadomienia, stosowany był mobbing, osoba obwiniana oraz kierownik k.o. zapoznają się z treścią protokołu.
PRZYKŁADOWE REKOMENDACJE KOMISJI
Rekomendacje Komisji mogą odnosić się do następujących obszarów:
- zmiana stosunku pracy osoby obwinianej,
- ustanie stosunku pracy tej osoby,
- pociągnięcie do odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków pracowniczych.
UWAGA!
Zawiadomienie nie wyklucza dochodzenia roszczeń na drodze sądowej przez poszkodowanego.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Bydgoszczy działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 306),
- ustawy z dnia z 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej
w województwie (Dz. U. z 2022 r. poz. 135), - zarządzenia Nr 9 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 kwietnia
2022 r. w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. MRiRW z 2022 r. poz. 11), - Statutu Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy,
- Statutu Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Bydgoszczy,
- niniejszego regulaminu.
§ 2
- Regulamin organizacyjny, zwany dalej "Regulaminem" określa szczegółową organizację i tryb pracy Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii
w Bydgoszczy oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład tego Inspektoratu. - Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Wojewodzie - należy przez to rozumieć Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego,,
- Województwie - należy przez to rozumieć województwo kujawsko-pomorskie,
- Inspektoracie - należy przez to rozumieć Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Bydgoszczy,
- Wojewódzkim Lekarzu - należy przez to rozumieć Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii,
- Powiatowym Inspektoracie - należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii na terenie województwa kujawsko-pomorskiego,
- Powiatowym Lekarzu - należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii jako kierownika powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej,
- Zakład Higieny Weterynaryjnej – należy przez to rozumieć Zakład Higieny Weterynaryjnej im. prof. Kazimierza Panka w Bydgoszczy,
- komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć: zespół, zakład, pracownię lub samodzielne stanowisko pracy,
- Kierowniku – należy przez to rozumieć osobę kierującą zakładem, pracownią, zespołem, a w przypadku zespołów ds. zdrowia i ochrony zwierząt, zespołu ds. bezpieczeństwa żywności oraz zespołu ds. pasz i utylizacji - koordynatorów - wojewódzkich inspektorów weterynaryjnych,
- kontroli zewnętrznej – należy przez to rozumieć kontrolę przeprowadzaną przez organy zewnętrzne w Inspektoracie,
- kontroli wewnętrznej – należy przez to rozumieć kontrolę przeprowadzaną przez Wojewódzkiego Lekarza w powiatowych inspektoratach oraz kontrole przeprowadzane przez kierowników
w Inspektoracie i w komórkach organizacyjnych obejmujące ogół czynności, których celem jest zapewnienie realizacji ustawowych zadań, - ocenie działalności Inspekcji Weterynaryjnej – należy przez to rozumieć audyt, o którym mowa w art. 6, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE)
nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG.
§ 3
- Inspektoratem Weterynarii kieruje Wojewódzki Lekarz.
- Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Wojewódzkiego Lekarza:
- wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej,
- jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych
w ustawie o finansach publicznych, - wynikających z odrębnych ustaw.
- Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.
- Majątek Inspektoratu stanowi własność Skarbu Państwa, którego reprezentantem i dysponentem w granicach obowiązującego prawa jest Wojewódzki Lekarz.
- Terenem działania Inspektoratu jest obszar województwa
kujawsko-pomorskiego. - Siedzibą Inspektoratu jest miasto Bydgoszcz.
ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA INSPEKTORATU
§ 4
- W skład Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Zespół ds. zdrowia i ochrony zwierząt,
- Zespół ds. bezpieczeństwa żywności,
- Zespół ds. pasz i utylizacji,
- Zespół ds. nadzoru farmaceutycznego,
- Zespół ds. finansowo-księgowych,
- Zespół ds. administracyjnych,
- Zespół ds. obsługi prawnej,
- Samodzielne stanowisko ds. ochrony informacji niejawnych
i ds. obronnych, - Samodzielne stanowisko ds. audytu kontroli urzędowych,
- Samodzielne stanowisko ds. bhp,
- Zakład Higieny Weterynaryjnej w Bydgoszczy, w którego skład wchodzą:
- Sekretariat i Administracja,
- Punkt Przyjęć Próbek,
- Pracownia Bakteriologii Ogólnej,
- Pracownia Mikrobiologicznego Badania Pasz,
- Pracownia Chemicznego Badania Pasz,
- Pracownia Serologiczna,
- Pracownia Chorób Ryb i Badań Mikologiczno-Parazytologicznych,
- Pracownia Wirusologiczna,
- Pracownia Przygotowywania Pożywek i Szkła Laboratoryjnego,
- Pracownia Diagnostyki Włośni z siedzibą w Toruniu,
- Zakład Higieny Weterynaryjnej w Bydgoszczy Oddział Terenowy
w Toruniu, w którego skład wchodzą:- Sekretariat i Administracja,
- Punkt Przyjęć Próbek A,
- Punkt Przyjęć Próbek B,
- Pracownia Badania Środków Spożywczych,
- Pracownia Diagnostyki Chorób Zakaźnych i Inwazyjnych,
- Pracownia PCR,
- Pracownia Przygotowywania Pożywek i Szkła Laboratoryjnego,
- Zakład Higieny Weterynaryjnej w Bydgoszczy Oddział Terenowy we Włocławku, w którego skład wchodzą:
- Sekretariat i Administracja,
- Punkt Przyjęć Próbek,
- Pracownia Diagnostyki Chorób Zakaźnych,
- Terenowe Pracownie Diagnostyki Włośni (aktualny wykaz znajduje się w Księdze Systemu Zarządzania ZHW).
- Realizację zadań zespołów, o których mowa punkcie 1- 3 koordynują wyznaczeni przez wojewódzkiego lekarza weterynarii wojewódzcy inspektorzy weterynaryjni.
- Zakładem higieny weterynaryjnej kieruje kierownik.
§ 5
Do wyłącznej kompetencji Wojewódzkiego Lekarza należy:
- udzielanie pracownikom Inspektoratu pisemnych upoważnień do podejmowania określonych czynności w jego imieniu, wraz z określeniem przedmiotowego zakresu upoważnienia,
- udzielanie pełnomocnictw do reprezentowania Wojewódzkiego Lekarza w postępowaniu przed organami państwowymi i sądami,
- wydawanie w razie konieczności Powiatowym Lekarzom poleceń dotyczących podjęcia czynności w zakresie ich merytorycznego działania oraz żądanie od nich informacji o całym zakresie działania Powiatowego Inspektoratu,
- podejmowanie decyzji w sprawie zawieszenia w wykonywaniu obowiązków Powiatowego Lekarza lub jego zastępcy, jeżeli jego działalność lub działalność kierowanego przez niego inspektoratu może zagrozić prawidłowemu wykonywaniu zadań Inspekcji Weterynaryjnej, a zwłaszcza naruszyć bezpieczeństwo sanitarno-weterynaryjne na obszarze właściwości tego organu i wyznaczanie osoby pełniącej obowiązki zawieszonego organu,
- podejmowanie decyzji o skierowaniu lekarza weterynarii do wykonywania na obszarze innego powiatu czynności koniecznych do likwidacji zagrożenia epizootycznego lub zagrożenia bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego lub w przypadku, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia publicznego albo dla zabezpieczenia gospodarki narodowej przed poważnymi stratami,
- akceptacja Planów Kontroli przygotowywanych przez właściwe komórki organizacyjne Inspektoratu.
§ 6
- Wojewódzki Lekarz realizuje zadania wynikające z ustawy o służbie cywilnej, w tym:
- wykonuje zadania dyrektora generalnego w Inspektoracie,
- dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec członków korpusu służby cywilnej w Inspektoracie, chyba że ustawa stanowi inaczej.
- Wojewódzki Lekarz wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku dla pozostałych pracowników niebędących członkami służby cywilnej.
§ 7
Wojewódzki Lekarz w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Inspektoratu oraz właściwej organizacji pracy:
- wydaje akty prawa wewnętrznego,
- realizuje politykę kadrową, a także dba o należyty dobór pracowników Inspektoratu oraz podnoszenie ich kwalifikacji i skuteczność pracy,
- gospodaruje środkami na wynagrodzenia pracowników Inspektoratu oraz innymi funduszami będącymi w jego dyspozycji, w granicach ustalonych w budżecie,
- wykonuje uprawnienia i obowiązki zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu,
- reprezentuje Inspektorat na zewnątrz oraz składa oświadczenia woli dotyczące jego funkcjonowania i gospodarowania jego mieniem;
- udziela pełnomocnictw,
- wykonuje inne zadania określone w przepisach odrębnych, w szczególności z zakresu obrony narodowej, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, ochrony przeciwpożarowej, ochrony informacji niejawnych, ochrony danych osobowych, finansach publicznych, zamówieniach publicznych, określonych w odrębnych przepisach.
§ 8
Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:
- Wojewódzki Lekarz lub jego zastępca lub osoba, o której mowa w § 9 ust 2,
- Główny Księgowy lub jego zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności, pisemnie upoważniony przez Wojewódzkiego Lekarza.
ROZDZIAŁ III
ZASADY REALIZACJI ZADAŃ I KIEROWANIA PRACĄ INSPEKTORATU
§ 9
- W czasie nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Wojewódzkiego Lekarza lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, działalnością Inspektoratu kieruje zastępca Wojewódzkiego Lekarza, wykonując czynności należące do kompetencji Wojewódzkiego Lekarza określone w niniejszym Regulaminie.
- W czasie nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Wojewódzkiego Lekarza i jego Zastępcy lub czasowej niemożności wykonywania przez nich obowiązków, działalnością Inspektoratu kieruje osoba upoważniona pisemnie przez Wojewódzkiego Lekarza.
- Wojewódzkiemu Lekarzowi bezpośrednio podlega:
- Zespół ds. finansowo-księgowy,
- Zespół ds. administracyjnych,
- Zespół ds. obsługi prawnej,
- Samodzielne stanowisko ds. ochrony informacji niejawnych i ds. obronnych,
- Samodzielne stanowisko ds. spraw audytu kontroli urzędowych;
- Samodzielne stanowisko ds. bhp,
- Zakład Higieny Weterynaryjnej w Bydgoszczy
- Zastępcy Wojewódzkiego Lekarza bezpośrednio podlega:
- Zespół ds. zdrowia i ochrony zwierząt,
- Zespół ds. bezpieczeństwa żywności,
- Zespół ds. pasz i utylizacji,
- Zespół ds. nadzoru farmaceutycznego.
- Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1.
§ 10
- Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy, kierują kierownicy.
- W zespole do spraw zdrowia i ochrony zwierząt, w zespole do spraw bezpieczeństwa żywności oraz w zespole ds. pasz i utylizacji kierownikiem może być wyłącznie wojewódzki inspektor weterynaryjny, wyznaczony przez Wojewódzkiego Lekarza, a w zespole finansowo-księgowym główny księgowy.
§ 11
- Kierownicy odpowiadają za:
- należyte zorganizowanie pracy i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa,
- porządek i dyscyplinę pracy,
- merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.
- Kierownicy dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników kierowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Wojewódzkiemu Lekarzowi do zatwierdzenia.
- Projekty pism, dokumentów, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych wydawanych przez Wojewódzkiego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, z której zakresem działania związane jest pismo, akt prawny, dokument, porozumienie, decyzja administracyjna.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego, umów, porozumień oraz pism
w postępowaniach przed sądami, powinny być parafowane przez:- pracownika zajmującego się sprawą,
- kierownika komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument,
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe,
- radcę prawnego pod względem formalnoprawnym i redakcyjnym.
- Projekty innych pism i dokumentów powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą,
- kierownika komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument,
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść pisma lub dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.
- Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.
§ 12
Pracownicy Inspektoratu podpisują pisma, decyzje (w tym decyzje administracyjne) i inne dokumenty w sprawach, do załatwienia których zostali pisemnie upoważnieni przez Wojewódzkiego Lekarza.
§ 13
- Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik nr 2.
- Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu ustala Wojewódzki Lekarz w drodze instrukcji kancelaryjnej.
ROZDZIAŁ IV
ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 14
- Do zadań zespołu ds. zdrowia i ochrony zwierząt należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji przez Wojewódzkiego Lekarza zadań przewidzianych w obowiązujących aktach normatywnych, w tym w zakresie kontroli działalności merytorycznej Powiatowych Lekarzy i nadzorowanych podmiotów oraz konsultacji i pomocy fachowej dla tych organów jak również przygotowywanie dla Wojewódzkiego Lekarza projektów decyzji administracyjnych oraz prowadzenie w jego imieniu postępowania administracyjnego, w zakresie właściwości zespołu.
- Do zadań działu ds. zdrowia i ochrony zwierząt należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji przez Wojewódzkiego Lekarza zadań w zakresie prowadzenia spraw wynikających z przepisów prawa w zakresie odnoszącym się do zdrowia i ochrony zwierząt a w szczególności:
- koordynowanie działania w zakresie realizacji programów zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,
- kontrola realizacji programów i planów monitorowania zakażeń zwierząt, chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz związanej z nimi oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u zwierząt,
- zarządzanie kryzysem – rozpoznawanie sytuacji, które mogą prowadzić do kryzysu oraz stosowanie odpowiednich środków zapobiegawczych i naprawczych,
- opracowywanie i aktualizacja planów gotowości zwalczania poszczególnych chorób zakaźnych zwierząt,
- opracowywanie, realizacja i raportowanie wykonania programów zwalczania poszczególnych chorób zakaźnych zwierząt,
- kontrola zdrowia zwierząt przeznaczonych do rozrodu i jakości materiału biologicznego,
- kontrola przestrzegania wymagań weterynaryjnych podczas pozyskiwania, konserwacji, obróbki, przechowywania, prowadzenia obrotu lub wykorzystywania materiału biologicznego, jak również prowadzenia punktów kopulacyjnych,
- nadzór nad przepływem informacji w ramach stosowania weterynaryjnego systemu informatycznego ADNS,
- przygotowanie i merytoryczna obsługa prac Wojewódzkiego Lekarza w ramach Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- koordynacja działań Zespołu Zarządzania Kryzysowego Wojewódzkiego Lekarza,
- przygotowywanie i realizacja planów kontroli w zakresie właściwości zespołu,
- opracowywanie projektów aktów prawa miejscowego wydawanych przez Wojewodę w sprawach należących do właściwości zespołu,
- przygotowywanie sprawozdań z realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej i opracowań analitycznych związanych z działalnością merytoryczną Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie właściwości zespołu,
- kontrola Powiatowych Lekarzy z zakresu przestrzegania wymagań weterynaryjnych przez podmioty podejmujące lub prowadzące działalność związaną ze zwierzętami (działalność nadzorowaną) oraz kontroli zwierząt wprowadzanych na rynek, przemieszczanych lub przeznaczonych do handlu,
- kontrola Powiatowych Lekarzy z zakresu przesyłek zwierząt w miejscu przeznaczenia,
- prowadzenie listy podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną,
- kontrola Powiatowych Lekarzy z zakresu przestrzegania zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz wymogów wzajemnej zgodności,
- kontrola Powiatowych Lekarzy z zakresu przestrzegania przepisów z zakresu ochrony zwierząt,
- współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz ochrony zwierząt, jak również ustalenie z nimi zasad współdziałania w celu realizacji przepisów z tej dziedziny,
- prowadzenie listy lekarzy urzędowych upoważnionych do wystawiania świadectw zdrowia dla zwierząt,
- organizacja i kontrola realizacji programów kontroli wymogów wzajemnej zgodności oraz identyfikacji rejestracji zwierząt,
- prowadzenie szkoleń dla Powiatowych Lekarzy Weterynarii z zakresu zdrowia i ochrony zwierząt.
§ 15
- Do zadań zespołu ds. ds. bezpieczeństwa żywności należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji przez Wojewódzkiego Lekarza zadań przewidzianych w obowiązujących aktach normatywnych, w tym w zakresie kontroli działalności merytorycznej Powiatowych Lekarzy i nadzorowanych podmiotów oraz konsultacji i pomocy fachowej dla tych organów, jak również przygotowywanie dla Wojewódzkiego Lekarza projektów decyzji administracyjnych oraz prowadzenie w jego imieniu postępowania administracyjnego, w zakresie właściwości ww. zespołów.
- Do zadań zespołu ds. ds. bezpieczeństwa żywności należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji przez Wojewódzkiego Lekarza zadań przewidzianych w obowiązujących aktach normatywnych a w szczególności:
- ustalanie ogólnych kierunków działania i szczegółowych zasad postępowania Powiatowych Lekarzy oraz koordynacja działań tych organów w zakresie:
- badania zwierząt rzeźnych i produktów pochodzenia zwierzęcego,
- bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym ocena wymagań weterynaryjnych przy ich produkcji, wprowadzaniu na rynek oraz wywozie,
- kontrola Powiatowych Lekarzy Weterynarii w zakresie realizacji zadań organu wynikających z przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego,
- zarządzanie oraz informowanie o ryzyku w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt, na podstawie analiz i ocen bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi i wymagań weterynaryjnych przy ich produkcji,
- zarządzanie kryzysem - rozpoznawanie sytuacji, które mogą prowadzić do kryzysu i stosowanie odpowiednich środków zapobiegawczych i naprawczych,
- nadzór nad prowadzeniem rejestru podmiotów nadzorowanych produkujących produkty pochodzenia zwierzęcego zawierającego:
- informacje o zakładach wg sekcji załącznika III rozporządzenia 853/2004,
- informacje o zakładach podmiotów rejestrowanych na podstawie rozporządzenia 852/2004 oraz przepisów krajowych,
- informację o zakładach eksportujących produkty pochodzenia zwierzęcego do państw trzecich,
- nadzór nad przepływem informacji o niebezpiecznych produktach pochodzenia zwierzęcego w ramach funkcjonowania systemu RASFF (przekazywanie do PIW informacji z Podpunktu Krajowego Punktu Kontaktowego w Głównym Inspektoracie Weterynarii, a także weryfikacja i przekazywanie informacji dotyczących: powiadomień RASFF, oceny ryzyka i zagrożenia, prowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz wszelkich innych ważnych informacji z PIW do Podpunktu Krajowego Punktu Kontaktowego w Głównym Inspektoracie Weterynarii),
- organizacja i kontrola prowadzenia monitorowania substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych u zwierząt, w ich wydzielinach i wydalinach, w tkankach lub narządach zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego, w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt oraz koordynacja prowadzenia postępowań związanych z wykryciem w/w substancji, i innych programów monitoringowych w zakresie właściwości działu.
- współpraca i wymiana informacji z Inspekcją Sanitarną, Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Izbą Celną oraz innymi organami,
- kontrola Powiatowych Lekarzy w zakresie nadzoru nad handlem i obrotem z krajami trzecimi środkami spożywczymi pochodzenia zwierzęcego lub /i kontrola podmiotów ubiegających się o uprawnienia eksportowe,
- przygotowywanie projektów sprawozdań z realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej i opracowań analitycznych związanych z działalnością merytoryczną Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie właściwości działu,
- opracowywanie projektów aktów prawa wewnętrznie obowiązującego wydawanych przez Wojewódzkiego Lekarza w zakresie właściwości działu,
- opiniowanie projektów aktów prawnych opracowanych przez Głównego Lekarza Weterynarii i przesyłanych w ramach uzgodnień,
- przygotowywanie i realizacja planów kontroli w zakresie właściwości działu,
- zarządzanie zasobami druków weterynaryjnych świadectw dla towarów przeznaczonych do krajów trzecich,
- prowadzenie szkoleń dla Powiatowych Lekarzy Weterynarii z zakresu bezpieczeństwa żywności.
- ustalanie ogólnych kierunków działania i szczegółowych zasad postępowania Powiatowych Lekarzy oraz koordynacja działań tych organów w zakresie:
§ 16
Do zadań zespołu ds. pasz i utylizacji należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji przez Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii zadań w zakresie prowadzenia spraw wynikających z przepisów prawa w zakresie odnoszącym się do pasz i ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, a w szczególności:
- koordynacja działań Powiatowych Lekarzy Weterynarii i kontrola Powiatowego Lekarza Weterynarii w zakresie sprawowania nadzoru nad warunkami:
- wytwarzania, obrotu i stosowania pasz,
- zbierania, transportowania, przechowywania, operowania, przetwarzania oraz wykorzystywania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- organizacja i kontrola prowadzenia monitorowania substancji niedozwolonych i niepożądanych w paszach oraz koordynacja prowadzenia postępowań związanych z wykryciem w/w substancji,
- koordynacja działań w sprawach przeprowadzania kontroli:
- przestrzegania przepisów dotyczących rolnictwa ekologicznego,
- organizmów genetycznie modyfikowanych, przeznaczonych do użytku paszowego i pasz genetycznie modyfikowanych oraz transgranicznego przemieszczania organizmów genetycznie modyfikowanych, przeznaczonych do użytku paszowego,
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad warunkami wytwarzania, obrotu i stosowania pasz leczniczych,
- kontrola nadzoru nad obrotem, produkcją i stosowaniem nawozów organicznych i polepszaczy gleby,
- nadzór nad prowadzeniem rejestrów podmiotów zatwierdzonych i zarejestrowanych sektora paszowego i utylizacyjnego,
- nadzór nad przepływem informacji o niebezpiecznych produktach pochodzenia zwierzęcego w ramach funkcjonowania systemu RASFF (przekazywanie do PIW informacji z Podpunktu Krajowego Punktu Kontaktowego w Głównym Inspektoracie Weterynarii, a także weryfikacja i przekazywanie informacji dotyczących: powiadomień RASFF, oceny ryzyka i zagrożenia, prowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz wszelkich innych ważnych informacji z PIW do Podpunktu Krajowego Punktu Kontaktowego w Głównym Inspektoracie Weterynarii),
- udział w kontrolach zakładów wnioskujących o uprawnienia eksportowe na rynki krajów trzecich,
- koordynacja nadzoru nad handlem i obrotem paszami z krajami trzecimi,
- zarządzanie oraz informowanie o ryzyku w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt,
- zarządzanie kryzysem – rozpoznawanie sytuacji, które mogą prowadzić do kryzysu i stosowanie odpowiednich środków zapobiegawczych i naprawczych,
- współpraca w zakresie przygotowywania i realizacji wieloletniego krajowego planu kontroli w zakresie dotyczącym pasz oraz ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- współpraca oraz wymiana informacji z Inspekcją Sanitarną oraz Inspekcją Ochrony Środowiska w zakresie pasz oraz ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- przygotowanie sprawozdań z realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej oraz opracowań analitycznych związanych z działalnością merytoryczną Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie pasz oraz ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- opracowywanie projektów aktów prawa wewnętrznie obowiązującego, wydawanych przez Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w zakresie pasz i ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- opiniowanie projektów aktów prawnych opracowywanych przez Głównego Lekarza Weterynarii i przesyłanych w ramach uzgodnień,
- przygotowywanie i realizacja planów kontroli w zakresie pasz i ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- koordynacja nadzoru nad handlem i obrotem ubocznymi produktami pochodzenia zwierzęcego z krajami trzecimi,
- prowadzenie dokumentacji z zakresu pasz i ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego zgodnie z rzeczowym wykazem akt Inspektoratu,
- prowadzenie szkoleń dla Powiatowych Lekarzy Weterynarii z zakresu bezpieczeństwa pasz oraz ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego.
§ 17
Do zadań zespołu ds. nadzoru farmaceutycznego należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji przez Wojewódzkiego Lekarza zadań przewidzianych w obowiązujących aktach normatywnych, w tym w zakresie kontroli nadzorowanych podmiotów jak również przygotowywanie dla Wojewódzkiego Lekarza projektów decyzji administracyjnych oraz prowadzenie w jego imieniu postępowania administracyjnego, w zakresie właściwości zespołu, a w szczególności:
- kontrola obrotu produktami leczniczymi weterynaryjnymi w hurtowniach produktów leczniczych weterynaryjnych oraz w placówkach obrotu poza aptecznego,
- kontrola obrotu i ilości stosowania produktów leczniczych weterynaryjnych w zakładach leczniczych dla zwierząt,
- pobieranie i przesyłanie próbek produktów leczniczych weterynaryjnych do badań jakościowych,
- przygotowywanie i realizacja planów kontroli w zakresie właściwości zespołu.
§ 18
Do zadań zespołu ds. finansowo-księgowych należy w szczególności:
- realizacja zadań Wojewódzkiego Inspektoratu wynikających z ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości,
- opracowywanie projektu budżetu Wojewódzkiego Inspektoratu oraz powiatowych inspektoratów weterynarii,
- prowadzenie spraw związanych z obsługą finansową powiatowych inspektoratów weterynarii,
- prowadzenie rachunkowości Wojewódzkiego Inspektoratu,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- rozliczanie środków na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt wraz ze sprawozdawczością,
- generowanie danych w systemie informatycznym TREZOR w zakresie planowania i realizacji budżetu oraz sprawozdawczości,
- prowadzenie spraw pracowniczych,
- realizacja zadań w zakresie kadr i szkolenia, w tym w służbie cywilnej,
- przygotowanie i realizacja programu zarządzania zasobami ludzkimi,
- organizacja naboru na wolne stanowiska w Wojewódzkim Inspektoracie oraz na wolne stanowiska Powiatowych Lekarzy i ich zastępców,
- administrowanie środkami ZFŚS,
- dokonywanie czynności wynikających z nawiązania, trwania i ustania stosunku pracy z pracownikami Wojewódzkiego Inspektoratu oraz z Powiatowymi Lekarzami i ich zastępcami,
- planowanie i realizacja funduszu wynagrodzeń,
- naliczanie wynagrodzeń wraz z pochodnymi,
- przygotowywanie i realizacja planów kontroli w zakresie właściwości zespołu,
- sporządzanie sprawozdań i informacji z realizacji wykonywanych zadań.
§ 19
Do zadań zespołu ds. administracyjnych należy:
- administrowanie nieruchomością siedziby głównej Inspektoratu oraz jego oddziałów terenowych, w porozumieniu z kierownikiem Zakładu Higieny Weterynaryjnej oraz powiatowymi lekarzami weterynarii w Toruniu i Włocławku,
- zabezpieczenie funkcjonowania zakładu oraz procesu zaopatrzenia - w oparciu o Prawo zamówień publicznych,
- przygotowanie dla potrzeb Wojewódzkiego Lekarza sprawozdań z realizacji zadań oraz opracowań analitycznych w zakresie właściwości zespołu,
- prowadzenie spraw związanych z obsługą korespondencji Inspektoratu,
- obsługa biura kierownika jednostki oraz jego zastępcy,
- archiwizacja dokumentacji zakładowej oraz jej udostępnianie,
- zapewnianie sprawności wyposażenia technicznego Inspektoratu oraz środków transportu,
- prowadzenie gospodarki magazynowej,
- ewidencja składników majątkowych i środków trwałych,
- zabezpieczenie potrzeb transportowych wynikających z funkcjonowania oraz zadań realizowanych przez poszczególne komórki organizacyjne,
- koordynacja procesu informatyzacji i obsługi central telefonicznych, strony internetowej Inspektoratu oraz danych umieszczanych w Biuletynie Informacji Publicznej,
- realizacja czynności w zakresie napraw i remontów infrastruktury technicznej w oparciu o przepisy Prawa budowlanego,
- obsługa gospodarcza oraz utrzymanie dróg i terenów zielonych,
- realizacja procesu ubezpieczeń majątku zakładowego,
- współdziałanie z istniejącymi komórkami organizacyjnymi przy realizacji przedsięwzięć związanych z funkcjonowaniem systemów jakości oraz tworzeniu planów rzeczowo – finansowych,
- współdziałanie z innymi urzędami oraz firmami zewnętrznymi w zakresie ciągłości funkcjonowania Inspektoratu.
§ 20
Do zadań zespołu ds. obsługi prawnej należy:
- świadczenie pomocy prawnej dla Wojewódzkiego Lekarza oraz poszczególnych zespołów i stanowisk pracy,
- sporządzanie opinii prawnych, opracowywanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Wojewódzkiego Lekarza, opracowywanie pism procesowych,
- występowanie w imieniu Wojewódzkiego Lekarza przed sądami i urzędami.
§ 21
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. ochrony informacji niejawnych i ds. obronnych należy:
- zapewnienie wymaganych warunków przeciwpożarowych oraz obrony cywilnej dla bezpieczeństwa pracowników Inspektoratu,
- zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych przy wytwarzaniu, przetwarzaniu, przekazywaniu i przechowywaniu dokumentów niejawnych,
- realizacja zadań z zakresu ochrony danych osobowych,
- realizacja zadań w zakresie spraw obronnych.
§ 22
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. spraw audytu kontroli urzędowych należy prowadzenie spraw wynikających z realizacji audytów kontroli urzędowych wykonywanych przez powiatowe inspektoraty weterynarii, a w szczególności:
- sporządzenie rocznego programu audytu Inspektoratu, w oparciu o założenia rocznego planu audytów Inspekcji Weterynaryjnej zatwierdzonego przez Głównego Lekarza Weterynarii, z uwzględnieniem audytów sprawdzających i jego dystrybucja,
- sporządzenie planu audytu dla danego audytu kontroli urzędowych w oparciu o zatwierdzony roczny program audytu,
- zawiadamianie kierownika jednostki audytowanej o terminie i zakresie audytu,
- przeprowadzane audytów kontroli urzędowych w Powiatowych Inspektoratach,
- przygotowanie, zatwierdzane i dystrybucja raportu z audytu,
- ocena skuteczności działań pozaaudytowych,
- przygotowywanie informacji w formie sprawozdania zawierającego opis wyników audytu i działań pozaaudytowych, wniosków z audytu i ocenę według głównych wytycznych dla realizacji procesu audytu, dla potrzeb okresowych przeglądów adekwatności skuteczności procedur kontrolnych realizowanych przez Powiatowe Inspektoraty, w tym aspekcie oceny wykonania wieloletniego planu kontroli oraz ich dystrybucja,
- przygotowanie opracowań analitycznych związanych z działalnością merytoryczną Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie właściwości zespołu, w tym przedkładanie propozycji zakresów dla przyszłych audytów oraz przygotowywanie sprawozdań z realizacji zadań organu audytowego,
- współpraca z pracownikami merytorycznymi Inspektoratu, w tym korzystanie z ich pomocy w czasie realizacji działań audytowych, w charakterze ekspertów technicznych.
§ 23
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. bhp należy:
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z zagadnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy,
- kontrola warunków pracy oraz przestrzegania przepisów bhp,
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy,
- prowadzenie dokumentacji z zakresu bhp,
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego,
- doradztwo w zakresie stosowania przepisów i zasad bhp,
- wykonywanie innych zadań i uprawnień służby bhp zawartych w stosownych przepisach prawnych.
§ 24
- Zakładem Higieny Weterynaryjnej w Bydgoszczy kieruje Kierownik Zakładu Higieny Weterynaryjnej.
- Do zadań Zakładu Higieny Weterynaryjnej należy w szczególności:
- wykonywanie urzędowych badań zleconych przez:
- Wojewódzkiego Lekarza,
- Powiatowych Lekarzy,
- wykonywanie badań usługowych,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Lekarza,
- nadzór nad prawidłowością przekazywania i przesyłania informacji w systemie CELAB i CENTRUM – moduł vLAB,
- prowadzenie zagadnień z zakresu ochrony środowiska, utylizacji odpadów.
- wykonywanie urzędowych badań zleconych przez:
- Zlecenia, o których mowa w ust. 2 pkt 3, wymagają określenia zakresu oraz sposobu finansowania zadania.
§ 25
- Tryb pracy Inspektoratu określa szczegółowo Regulamin Pracy wprowadzony zarządzeniem Wojewódzkiego Lekarza.
- 2. System kontroli oraz procedury weryfikacji kontroli prowadzonych z ramienia Wojewódzkiego Lekarza określa szczegółowo procedura wewnętrzna: „Zasady organizacji i przeprowadzania kontroli z ramienia Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii oraz weryfikacji ich wykonania”, która stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu.
W załączniku znajduje się Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Bydgoszczy
Pobierz
Schemat organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Bydgoszczy
Pobierz
Zarządzenie Nr 7/2022 Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii z dnia 04 maja 2022 w sprawie: wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Bydgoszczy
Pobierz
Statut Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Bydgoszczy
§ 1
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Bydgoszczy działa na podstawie niniejszego Statutu, Statutu Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2010 r. Nr 112, poz. 744, j.t., z późniejszymi zmianami),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, j.t., z późniejszymi zmianami),
- ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31 poz. 206 z późniejszymi zmianami),
- zarządzenia Nr 1 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. MRiRW, Nr 3, poz.3 z późniejszymi zmianami).
§ 2
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- Wojewódzkim Lekarzu Weterynarii - należy przez to rozumieć Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii;
- Zastępcy - należy przez to rozumieć Zastępcę Kujawsko-Pomorskiego Lekarza Weterynarii;
- Inspektoracie - należy przez to rozumieć Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Bydgoszczy.
§ 3
- Siedzibą Inspektoratu jest miasto Bydgoszcz
- Obszarem działania Inspektoratu jest województwo kujawsko-pomorskie
§ 4
- Inspektorat prowadzi działalność w formie jednostki budżetowej w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
- Wojewódzki Lekarz Weterynarii jest dysponentem II stopnia w zakresie wykonywania budżetu państwa.
§ 5
- Działalnością Inspektoratu kieruje Wojewódzki Lekarz Weterynarii.
- Wojewódzki Lekarz Weterynarii wykonuje swoje zadania przy pomocy Zastępcy oraz Inspektoratu.
- Zakres zadań Zastępcy określa regulamin Inspektoratu.
- W czasie nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, działalnością Inspektoratu kieruje Zastępca.
- W czasie nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii i jego Zastępcy lub czasowej niemożności wykonywania przez nich obowiązków, działąlnością Inspektoratu kieruje osoba upoważniona pisemnie przez Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii.
§ 6
Inspektorat zapewnia realizację zadań Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii określonych w ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej oraz przepisach odrębnych.
§ 7
W skład Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Zespół ds. zdrowia i ochrony zwierząt,
- Zespół ds. bezpieczeństwa żywności
- Zespół ds. pasz i utylizacji,
- Zespół ds. nadzoru farmaceutycznego,
- Samodzielne stanowisko ds. audytu kontroli urzędowych,
- Zespół ds. finansowo-księgowych,
- Zespół ds. administracyjnych,
- Zespół ds. obsługi prawnej,
- Samodzielne stanowisko ds. ochrony informacji niejawnych i ds. obronnych
- Samodzielne stanowisko ds. BHP
- Zakład Higieny Weterynaryjnej
W załączniku znajduje się dokument statutu Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Bydgoszczy
Pobierz
W skład Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Zespół ds. zdrowia i ochrony zwierząt,
- Zespół ds. bezpieczeństwa żywności,
- Zespół ds. pasz i utylizacji,
- Zespół ds. nadzoru farmaceutycznego,
- Zespół ds. finansowo-księgowych,
- Zespół ds. administracyjnych,
- Zespół ds. obsługi prawnej,
- Samodzielne stanowisko ds. ochrony informacji niejawnych i ds. obronnych,
- Samodzielne stanowisko ds. audytu kontroli urzędowych,
- Samodzielne stanowisko ds. bhp,
- Zakład Higieny Weterynaryjnej w Bydgoszczy
Strona 1 z 2
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec